Střední průmyslová škola, Praha 10, Na Třebešíně 2299

Výchovný poradce

Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v naší škole

Snahou naší školy je nabídnout žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen „SVP“) reálný předpoklad pro úspěšné zvládnutí studia tím, že jim s ohledem na specifika a náročnost jednotlivých oborů vzdělání vytváříme podmínky vzdělávání usnadňující zařazení těchto žáků do vzdělávacího systému naší školy a umožňující zohledňovat jejich specifické potřeby po celou dobu přípravy na budoucí povolání.

Ve výuce se uplatňují pedagogické postupy doporučované školskými poradenskými zařízeními. Zpravidla se jedná o přizpůsobení individuálního pracovního tempa žáka, možnost úpravy či rozložení rozsahu učiva, přizpůsobení nároků s ohledem na žákův možný výkon, nastavení systému hodnocení a klasifikace.

Zájemci o vzdělávání z řad žáků se SVP předkládají spolu s ostatními dokumenty také příslušnou zprávu ze školského poradenského zařízení obsahující kromě jiného i doporučení pro práci s takovým žákem.

V průběhu vzdělávání sehrávají všichni aktéři s ohledem na jejich pravomoci různě důležité role:

Vedení školy (např.):

  • Kontroluje uplatňování doporučených postupů, v případě vzdělávání žáka podle individuálního vzdělávacího plánu, jeho naplňování.
  • Podporuje další vzdělávání pedagogů zaměřené na práci se žáky se SVP.
  • Úzce spolupracuje a koordinuje činnost týmu tvořeného školní psycholožkou, výchovnou poradkyní a školním metodikem prevence.
  • Přijímá nezbytná opatření ke zlepšení.

Školní psycholog (zejména):

  • Podílí se na programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských  služeb, včetně programu primární prevence.
  • Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.
  • Realizuje diagnostiku při vzdělávacích a výchovných problémech žáků.
  • Zjišťuje sociální klima ve třídách.
  • Pomáhá při sestavování plánu pedagogické podpory a vedení.
  • Pomáhá žákům se SVP s metodami učení, s jejich integrací do třídních kolektivů a s úspěšným zvládnutím studia.

Výchovná poradkyně (např.):

  • Poskytuje poradenské, informační, konzultační služby žákům, rodičům, pedagogům s cílem úspěšného zvládnutí studia a spolu s třídními učiteli sestavuje návrh efektivních strategií v péči o konkrétního žáka. Vytváří databázi žáků se SVP, zabezpečuje individuální spolupráci s žáky a jejich zákonnými zástupci, úzce spolupracuje s Pedagogicko-psychologickou poradnou pro Prahu 10 a jinými odbornými institucemi.
  • Připravuje podmínky pro vzdělávání žáků se SVP, koordinuje poskytování poradenských služeb těmto žákům školou  a školskými poradenskými zařízeními, koordinuje vzdělávací opatření u těchto žáků. Poskytuje kariérové poradenství.
  • Podílí se na přípravě a vyhodnocování plánu pedagogické podpory. Zpracovává a vyhodnocuje individuální vzdělávací plány.

Školní metodik prevence (např.):

  • Spolupracuje se všemi aktéry v oblasti poradenství, pomáhá předcházet jakýmkoli výchovným a vzdělávacím problémům, aktivně se podílí na řešení absence žáků a jejich studijního selhávání.
  • Pracuje individuálně i skupinově s žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním.
  • Realizuje a koordinuje aktivity zaměřené na prevenci záškoláctví a dalších projevů rizikového chování žáků.
  • Podílí se na utváření podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování a koordinuje poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům.
STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA, Praha 10, Na Třebešíně 2299, příspěvková organizace HMP, IČ: 61385417